ارورهای رایج کیا، هیوندای و …
برندهای کیا و هیوندای که در اصل متعلق به یک شرکت کرهای هستند چندین سال است که خودروهای گوناگونی را روانه بازار جهانی از جمله بازار ایران میکنند. از خودروهای متعلق به هیوندای می توان به سوناتا، سانتافه، آزرا، جنسیس و… و خودروهای متعلق به کیا میتوان به موهاوی، اسپورتیج، سراتو، کادنزا، اپتیما، اپیروس و… اشاره کرد. در این مقاله برسی میکنیم : ارور های رایج کیا یا هیوندای ( خطاهای رایج کیا و هیوندای)
در صورت بروز مشکلهای فنی گوناگون در سیستم این خودروها، شاهد کدهای خطای متعددی خواهیم بود که هر یک از این کدها بیانگر یک مشکل است. برای رفع مشکل مورد نظر باید به مرجعی که این کدها را ترجمه کرده باشد دسترسی داشته باشیم. در ادامه به تعدادی از خطاهای رایج در سیستم این خودروها به همراه روشهای کلی رفع عیب آنها خواهیم پرداخت.

ارور های رایج خودرو
کدهای خطا معمولا ترکیبی از حروف و عدد هستند. دسته بندی کدهای خطا بر طبق حروفی که در ابتدای آنها وجود دارد به شرح زیر است:
- کدهایی که با حرف P شروع میشوند: حرف P به اختصار نشان دهنده عبارت Powertrain بوده که به معنای سیستم انتقال قدرت است. این کدها به سیستم موتور، گیربکس و آلاینده خودروها مروبط میشوند. برای مثال کد خطای P0420 و P0430 نشان دهنده فرسودگی کاتالیست در سوناتای 2010 است.
- کدهایی که با حرف B شروع میشوند: حرف B که مختصرا نشان دهنده کلمه Body در این ارور ها است، مربوط به سیستمهای تهویه مطبوع، روشنایی، کیسههای هوا و… میشود.
- کدهایی که با حرف C آغاز میشوند: این حرف مخفف کلمه Chassis بوده و مربوط به خطاهای سیستم تعلیق و فرمان اکتریکی و همچنین ترمز ضد قفل است.
- کدهایی که با حرف U آغاز میشوند: این کدها به خطاهای سیمکشی و ارتباطی مربوط میشود.
انواع خطاهای رایج در کیا و هیوندای
1- خطا با کد P0106:
این خطا به سنسور فشار منیفولد یا مپ سنسور مربوط میشود که سبب روشن شدن چراغ چک خواهد شد. این خطا میتواند به دلایل کثیفی یا خرابی سنسور مپ و همچنین اختلال در سیمکشی خودرو یا ECU رخ بدهد. البته مهمترین علت آن را بایستی کثیف بودن مجرای هوا دانست. جهت برطرف نمودن این خطا باید تمامی قسمتهای دریچه گاز، سنسور مپ و تمامی مجرای هوا از فیلتر تا داخل منیفولد با استفاده از اسپری انژکتور شستشو داده شود.
2- کد خطای P0138:
این کد خطا بیانگر وجود مشکل در سنسور دوم اکسیژن در ردیف 1 است. وظیفه این سنسور تجزیه و تحلیل بخارهای خارج شده از مبدل کاتالیزوری خودرو است. به زبان ساده این کد خطا به معنی ورود بیش از اندازه ولتاژ به سنسور اکسیژن است که در این صورت مقدار سوخت بیشتری نسبت به هوا وارد موتور میشود. از نشانههای این اتفاق میتوان به افزایش مصرف سوخت در خودرو اشاره نمود. همچنین ممکن است بوی نامطبوعی از اگزوز استشمام شود.
ولتاژ استاندارد سنسور اکسیژن بایستی حدود 45/0 باشد. در صورتی که ولتاژ اندازهگیری شده بیش از 9/0 ولت باشد سنسور اکسیژن خراب است و باید تعویض شود.
3- کد خطای P2096:
کد خطای مذکور نشان دهنده نسبت نامناسب ترکیب سوخت و هوایی است که وارد موتور میشود. این کد بیان میکند که مقدار هوای ورودی به موتور از سوخت ورودی بیشتر است که در این حالت اصطلاحا گفته میشود که خودرو رقیق کار میکند. مشکل گفته شده ناشی از سنسور دوم اکسیژن است. لازم به ذکر است که کد خطای P2097 نیز مشابه همین کد خطا است. ارور P2096 معمولا با نشانههای زیر همراه است:
- کاهش راندمان سوخت
- روشن شدن چراغ موتور
- شنیدن صدای کوبش از داخل موتور
- بوی شدید گوگرد یا تخم مرغ از اگزوز
- کم آوردن خودرو حین شتاب گرفتن
این کد خطا ممکن است به خاطر دلایل زیر ظاهر شود:
- عدم کارکرد تنظیم کننده فشار بنزین
- صدمه دیدن سنسور جریان هوای انبوه
- کثیفی فیلتر بنزین
- انسداد در مبدل کاتالیزور
- وجود نشتی یا خلا در اگزوز
- ترک خوردگی یا زنگ زدگی منیفولد
- خرابی سنسور اکسیژن
برای رفع این ارور میتوانید کارهای زیر را انجام دهید:
- جایگزینی شمعها
- تعویض سنسور اکسیژن
- تعویض پمپ بنزین
- تعویض فیلتر بنزین
- تعویض مبدل کاتالیزور
- تعویض شلنگهای خلا

برسی و عیب یابی خودرو با دستگاه دیاگ
4- خطا با کدهای P0300 و P0301:
این دو کد خطا بیشتر در خودروهای هیوندا رایج بوده و به خطای Misfire یا خطای جرقه معروف هستند. زمانی که یکی از این دو کد نمایش داده میشود، خودرو به درستی کار نمیکند و دچار لرزش میشود. همچنین صدای موتور از حالت طبیعی خارج میشود. در این حالت مصرف سوخت افزایش یافته و علاوه بر آن قطعات موتوری متعددی دچار صدمه میشوند. در این حالت اصطلاحا میگویند که موتور تک کار میکند.
نمایش کد P0300:Random Cylinder Misfire detected به معنای عملکرد غیرصحیح تمامی سیلندرها است که به طور کلی به دلیل سوختهای نامناسب ایجاد میشود. در این حالت استفاده از بنزین سوپر پیشنهاد میشود.
کد خطای P0301: Cylinder 1-6 Misfire detected عملکرد غیرصحیح سیلندری را نشان میدهد که عدد آن نمایش داده شده است. در این حالت بهتر است شمع کویل و سوزن انژکتور سیلندر مربوطه چک شود. هنگام مواجهه با این کد خطا ابتدا بهتر است کد را حذف کرده و دوری بزنید. در صورت برطرف شدن ارور، مشکل مربوط به کیفیت سوخت است. در غیر اینصورت باید دو عمل زیر انجام شود.
- تعویض شمعها
- اگر مشکل با تعویض شمعها حل نشد ابتدا اقدام به یادداشت کد خطا کرده و سپس جای کویل ها را با هم عوض کنید. در صورتی همان کد خطا نشان داده شود مشکل به سیمکشی یا دیگر مسائل مربوط به موتور میشود ولی اگر کد خطا تغییر کرد مشکل از کویل است.
خطاهای کاذب در هیوندای و کیا
خطاهای کاذب به خطاهایی گفته میشود که سبب روشن شدن چراغ چک میشود اما در عملکرد خودرو تاثیری ندارد. عمده تعمیرکاران خودرو با مواجهه با این خطاها اقدام به تعویض قطعه مربوطه میکنند که این کار قطعا با هزینه بالایی همراه است و گاهی ممکن است خطای مذکور نیز رفع نشود. در ادامه روشهای پاک کردن خطاهای کاذب به اختصار آورده شده است.
- پاک کردن خطای سنسور اکسیژن دوم: به وسیله ریمپ کردن میتوان خطای مربوط به آن را حذف کنید.
- حذف خطای احتراق ناقص: اگر از بابت سلامت قطعات شمع، وایر و کویل خودروی خود اطمینان دارید، علت مشکل احتراق ناقص از کیفیت پایین سوخت بوده و این خطاها که شامل کدهای زیر مجموعه P300 میشوند را میتوان جزء خطای کاذب دانست. این خطا از ECU قابل پاک شدن است.
امیدوارم که ازین مطلب لذت برده باشید اگر به هردلیلی نمیتوانید خودتان خودروی خود را عیب یابی کنید میتوانید از خدمات خودرو در یزد نیز استفاده کنید.
1 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید
خیلی ممنون. بسیار مفید بود. بویژه روش کشف خطای ۳۰۱